fredag 17 juni 2011

Lärarlegitimation och provår

Ja, man kan nog säga att det blev viss uppståndelse kring lärarleg och provår för alla nyutexaminerade lärare. På sina håll verkar det också som att somliga lärarstudenter och nyexaminerade lärare upplever provåret som en kränkning mot deras pedagogiska kompetens. "Är det meningen att man först ska gå en lång och påfrestande lärarutbildning, för att sedan inte ha förtroende som pedagog?", finns det vissa som frågar sig. Kanske är frågan befogad utifrån just detta perspektiv, men personligen upplever jag inte att avsikten med provåret någonsin har varit att skuldbelägga eller anklaga nyexaminerade lärare. Detta vore ju per definition dumt, i och med att läraryrkets attraktionskraft är tveksam som den är. Vore det då lämpligt att stampa alla lärarkandidater på tårna?

Nej, min bestämda uppfattning är att provåret är ett stöd, även om jag kan hysa viss förståelse för att förslaget från första början kunde uppfattas som kontroversiellt. För att bli lite personlig vill jag tillåta mig själv att ventilera mina egna känslor inför examen. Jag upplever i huvudsak upprymdhet och framtidstro när jag tänker på min framtid som pedagog. Jag har en smått kolossal motivation och en stark beslutsamhet om att jag ska bli en oerhört skicklig pedagog. Detta genom ödmjukhet, lyhördhet och målinriktning. Men jag upplever också ett visst mått av osäkerhet, en rädsla över att bli utslängd i en verklighet som jag vare sig kan stava till eller tala om. På många håll talas det om att läraryrket är ett ensamjobb, där det finns få stödfunktioner och livlinor för den som bär pedagogens ok. Jag vill föreställa mig att detta inte stämmer, att uppfattningen i själva verket är en generalisering utifrån ett par olyckliga exempel. Men tänk om den stämmer?

Oavsett läraryrket är ett ensamjobb eller inte känner jag mig trygg i att få chansen att utvecklas tillsammans med en erfaren kollega - i bästa fall med hjälp av en pedagogisk förebild och inspiratör. Däremot bör det nog sägas att förslaget har sina svagheter, precis som att oslipade diamanter inte har samma lyster som sina blankslipade diamantpolare. Men nog med moralkakor och floskler, det här inlägget skulle ju handla om lärarlegitimation och provår. Som det påpekades ovan känner jag, som snart tar lärarexamen, en trygghet och ett stöd av provårets funktion, som stöd för min introduktion till läraryrket i praktiken. Jag ser lärarutbildningen och provåret som två i förhållande till varandra logiska funktioner. Den teoretiska basen som den goda pedagogen behöver, förvärvas i huvudsak genom lärarutbildningen. Den praktiska erfarenheten av läraryrket förvärvas dels genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom lärarprogrammet, men mer systematiskt genom den ett år långa introduktionsperioden. Alltså vill jag mena att de nya bestämmelserna egentligen är ett samspel mellan teori och praktik, som förhoppningsvis harmoniserar väl med varandra!

Efter ett år med erforderlig utveckling är det alltså möjligt för den nyexaminerade läraren att ansöka om lärarlegitimation, med rektors utlåtande och ett antal godkända delmoment under perioden. Likheten mellan lärarens provår och läkarens AT-tjänst är onekligen slående. Somliga (läs: den gode Janne B m.fl.) har också menat att insatsen kan ses som en statushöjande åtgärd för lärarprofessionen. På så sätt blir insatsen ett skeende i slaget om läraryrkets status, såväl som en garant för att säkra att nyexaminerade lärare får en bra start på sin karriär. Lärarlegitimationen i sin tur blir en slags "pedagogisk Purple Heart", en hedersmedalj som betygar att du har utsatts för hårda prövningar, men ändå lyckats gå genom napalmbombernas eld med bravur. Och åtminstone jag kommer att känna mig stolt och värdig den dagen jag kan lägga handen på mitt hjärta och säga: "Björn Johansson heter jag, och jag är legitimerad gymnasielärare."

6 kommentarer:

  1. Är du insatt i hur det nya provåret ska utformas? Eller är det olika mellan olika kommuner? Vilka moment ska ingå?

    Som det är nu är jag lite skeptisk till den snabba implementeringen av introduktionsåret. Dessutom kan jag inte någonstans se vad som ska ingå d.v.s vad som förväntas av mentor och (At)-lärare.

    Det kan säkert fungera bra som jag ser det, men det är risk för godtycklighet om en mentor och rektor ska avgöra om du är lämplig eller inte som lärare. När det ibland kanske är mentorn som inte är lämplig.

    Jag som läser till ma/fy-lärare möts ständigt av frågan, varför läser du till lärare när du kunde blivit ingenjör? En förlängning av utbildningen tror jag skulle sålla bort än mer studenter. Det är och andra sidan ganska tragiskt att många blir lärare i Ma/No för att de inte kommer in eller inte klarar av civilingenjörsutbildningar.

    En ytterligare invändning mot snabbheten till implementering är att man förändrar vilkoren för studenter när de redan börjat en utbildning. De borde ha infört detta så att de studenter kunde tagit ställning till detta när de sökte utbildningen.

    Om introduktionsåret kännetecknas av att du får hjälp vid undervisning och skolans struktur, någon att rådfråga när du är osäker. Då tror jag att året är bra, men om det istället kännetecknas av kontroll för att (At)-lärare ska stöpas i mentorns pedagogiska idèer tror jag inte på detta.

    En lärare i grundskolan som jag känner frågade förresten sin rektor om hon skulle få lönepåslag om hon var mentor. I nuläget skulle hon inte det blev svaret, vilket känns ytterst märkligt.

    Spånade fritt, därför blev texten något osammanhängande...

    Vill gärna ha info om var man kan läsa mer om provåret.

    En detalj, har kollat upp att jag får jobba ett halvår som lärare efter examen (Januari 2012). Därefter måste jag genomgå ett provår för att forstätta.

    /Hampus

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken bra kommentar. Jag ska försöka sammanfatta dina kommentarer och dina frågor lite kort. Det finns en del publicerad information om lärarleg och provår, även om det fortfarande saknas en hel del detaljer.

    Följande länk innehåller lite grann om just lärarleg och provår kommer fungera från och med den 1 juli i år.

    http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/003508B2?OpenDocument

    Jag tror sammantaget att det är ett mycket bra förslag, som kommer skapa stöd och trygghet för nyexaminerade lärare (om man kan undgå att känna sig kränkt, det vill säga). Frågan om varför en ma/fy-lärare inte blev ingenjör är ju ungefär som att fråga en polis varför hon inte blev redovisningskonsult. Det finns ju inte en liket mellan ingenjörsyrket och läraryrket! Menar du f.ö. att det finns personer som väljer att bli ma/fy-lärare, mot bakgrund av att de inte kom in som ingenjörer?

    Den där principen om vem som har rätt att göra ett utlåtande om vem som är lämplig lärare och inte är ju rätt problematisk, det kan jag hålla med om! Kanske särskilt svidande blir väl kritiken för de skolor där rektorerna inte har någon roll som pedagogiska ledare, och inte tar del av den dagliga pedagogiska verksamheten. Beslutsordningen blir ju något militärhierarkisk, kan man tycka. Men om man vänder på frågan: Hur borde själva beslutsförfarandet se ut om inte rektor ska ha något med det att göra? Kan det i själva verket handla om att man är rädd för att en annan person ska bedöma om du är lämplig eller inte, och inte i främsta rummet om att det just är rektor som gör det?

    Just det, det har jag också letat mig fram till! Men ambitionen bör ju ändå vara att försöka få tag i ett årsvikariat, så det kan bli möjligt att göra provåret medan utbildningen är färsk!

    Bra kommentar, jättekul att du ventilerade dina funderingar och skarpa reflektioner!

    /Björn

    SvaraRadera
  3. Tror jag missade en fråga där också! Beträffande exakt vilka moment som ska "bockas av" under introduktionsperioden för nyexade lärare vet jag ingenting. Jag vet däremot (tror jag läste det i en skolrelaterad kanal på Twitter) att utlåtandet kommer att grunda sig på rektors omdöme, utifrån ett antal olika aspekter av en lärares kompetens som ska ha behandlats under introperioden.

    SvaraRadera
  4. Egentligen är jag inte emot förslaget, utan tycker bara att det gått fort fram.

    Utbildning av rektorer och mentorer mm bör vara klart i god tid innan introduktionsår är aktuellt är min åsikt.

    Får väl se hur det utformas, det kommer bli av , så egentligen är det inte mycket som kan diskuteras.

    Apropå lärare i Ma/No vet jag att det finns 3 i min klass (10 st) som är avhoppade ingenjörer. Sedan har jag pratat med 2 lärare som säger att de blev lärare för att detta var vad deras betyg räckte till.

    Det smått ironiska är att de tidigare ingenjörerna har svårt att bli godkända i ämneskurserna för lärare med. Så det kanske skulle vara ett argument för att lärarutbildningen inte är så dålig som den målas upp i media, även om jag personligen skulle se en del "förbättringar", men det är ett annat ämne

    SvaraRadera
  5. Förresten tack för länken

    SvaraRadera
  6. Håller med dig om det första, att förslaget kanske har implementerats lite för snabbt. Särskilt eftersom jag har uppfattat att förslaget egentligen hänger samman med ett förstatligande av skolan, med tanke på att kommunerna anses vara fullkomligt oförmögna att sköta skolan.

    Utan att trampa någon på tån skulle jag vilja mena att det inte är en bra bevekelsegrund till läraryrket att ha valt det för att det man egentligen ville göra inte funkade. Ett inlägg om lärarutbildningen kommer i dagarna, har suttit och sugit på den karamellen rätt länge nu! Men ämnet är svårt, det är lätt att trampa i klaveret där!

    SvaraRadera