onsdag 31 augusti 2011

Antikens historia. En grovplanering om fyra veckors undervisning.

As we speak är tankeverksamheten i full gång, för att planera de fyra första veckorna av min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i Pedagogiskt arbete III, den sista kursen i min lärarutbildning. Ämnet är historia. Sammanlagt fyra av sex veckor ska handla om antikens historia, och ytterligare två veckor ska handla om medeltiden. Till saken hör att eleverna innan min undervisning tar vid har läst om forntiden och att de säkerligen förväntar sig en logisk, pedagogisk övergång från forntiden till antiken. Grovplaneringen har kommit förhållandevis långt på bara två dagar (som i själva verket har varit till största delen fyllda av andra uppgifter än själva planeringen av momentet om antiken). Och det var knappast mer än ett par timmar sedan jag kom på en briljant idé. Varför delar jag inte med mig av mina tankar, min planering och mina förväntningar till er som eventuellt kommer att läsa det här inlägget? Av praktiska skäl kommer det här inlägget gå i "fast-forward-fart", annars är det förmodligen inte så många ute i etern som intresserar sig för att ta del av mina tankar. Fast forward it is, en grov presentation av mina tankar kommer!

Min egen målsättning är att göra historia begripligt och visa på att olika epoker i vårt förflutna hänger samman, på ett mycket logiskt sätt. Det är det första pedagogiska ramverket. Det andra pedagogiska ramverket är själva innehållet, att varsamt se till att en mångfacetterad bild av antikens historia förmedlas till eleverna. Historia är så mycket mer än krig, så mycket mer än död, förintelse och tekniska framsteg. Mitt moment om antiken kommer att anknyta till civilisationerna och människorna före antik tid, just genom att eleverna får följa civilisationernas (högkulturernas) utveckling och framväxt - från sumer och de tidiga egyptiska högkulturerna, till greker och romare. Omkring 800-700 f kr kommer resan att börja för eleverna, i och med de (grekiska) statsstaternas uppkomst och expansion omkring Medelhavet.

Huvudsakligen kommer tre övergripande faktorer att tas i anspråk i undervisning: politiska faktorer, sociala faktorer och religiösa faktorer. En uttalat kulturell faktor kommer inte att beaktas primärt, då eleverna vid senare tillfälle ges en särskild kurs i kulturhistoria. Genom att bryta ned stora historiska skeenden och utvecklingar till handfasta faktorer möjliggörs huvudsakligen tre pedagogiska fördelar för eleverna: 1) undervisningen blir översiktlig, 2) elevera får själva ett "verktyg" att använda för att förstå vårt förflutna och 3) dessutom bidrar de tre faktorerna till att olika historiska epoker länkas samman. Huvudsakligen kommer, i traditionell anda (traditionellt är inte nödvändigtvis synonymt med dåligt) antikens Grekland och Romarriket att fokuseras särskilt. Utifrån de två samhällena får inte bara eleverna bekanta sig med ett flertal olika statsskick, utan de kommer dessutom i kontakt med asiatiska kulturer (som annars lätt glöms bort). Genom antikens Grekland kommer eleverna i kontakt med Persien, och genom Romarriket kommer eleverna i kontakt med Saracenerna. Dessutom relativiseras bilden av Grekland och Rom som antikens oinskränkta härskare, genom att perserna under lång tid var ett massivt hot mot de grekiska staterna och saracenerna i hög grad såg till att romarna inte kunde fullfölja sin territoriella expansion mot öst. 


Andra aspekter som eleverna kommer få ta del av om antikens historia är hur grekiska gudar transformeras till romerska motsvarigheter, hur kvinnornas ställning skilde sig åt i de båda kulturerna och hur kristendomens införande, folkvandringarna från norr och interna problem kom att ge det romerska imperiet nådastöten, omkring 476 e kr. Romarrikets delning, där västrom representerades av Rom och östrom av Konstantinopel, kommer vara en utgångspunkt för den fortsatta undervisningen i medeltidens historia. Den andra centrala aspekten av övergången från antik till medeltid är kristendomens allt starkare politiska makt i Rom och, något senare, den arabiska expansionen som på allvar gör islam gällande som en framväxande världsmakt. Och vips så befinner sig eleverna i (europeisk) Medeltid, där världsreligionernas roll på allvar kommer att sätta sin prägel på den fortsatta utvecklingen. 



Undervisningsformerna och examinationsformerna kommer varieras: moment såsom föreläsningar med hjälp av Prezi (ett digitalt presentationsverktyg), film, grupparbeten, källkritiska övningar och individuella inlämningsuppgifter, kommer att ingå i kursen. Den övergripande tanken med examinationen är huvudsakligen formativ i den meningen att ett flertal mindre examinationer och mätningar kommer att leda fram till ett individuellt betyg på kursen som helhet. Som jag antydde i början är det här en mycket, mycket snabb "fast-forward-genomgång" av min övergripande planering - detta av praktiska skäl. Men jag hoppas att någon i etern kan finna glädje, inspiration eller något annat vettigt i min blygsamma presentation. Mycket nöje!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar