onsdag 3 augusti 2011

Elevinflytande och demokratiska klassrum

Lite konstigt ämnesval denna gång kanske, men må så vara har jag ändå ett behov av att ventilera något om det som rubriken antyder. Det där med demokrati, dels som klassrumsfenomen och dels som samhälleligt fenomen, har debatterats och diskuterats till förbannelse, vid ungefär hur många institutioner som helst. Och likt förbannat ska jag själv säga något om det. Varför jag överhuvudtaget kom på tanken att skriva ett inlägg om detta var mot bakgrund av en mycket intressant diskussion på Twitter, med en annan pedagog. Samtalet handlade om precis hur centralt elevinflytande är för en god läromiljö, och om hur elevinflytande också är ett hjälpmedel för demokratiska spelregler. 


En personlig reflektion och slutsats blev för mig det påstående som följer. Som lärare måste jag ägna precis lika mycket energi åt demokratiska strukturer och elevinflytande, som jag ägnar åt konkret lektionsplanering och utvecklingsplaner. Jag tror att det är lätt att >>implicita<< aspekter av en god läromiljö (såsom demokratiska spelregler och inflytande) faller till föga för kunskapsprogression och individuell uppföljning. Vad jag försöker säga är naturligtvis inte att individuell uppföljning och kunskapsfokus är bisatser i skolans meningssyntax (om inte annat framkommer min syn på individ- och kunskapsfokus av mina tidigare inlägg) . Vad jag däremot vill påstå är att demokrati och inflytande är precis lika väsentliga för skolans verksamhet som individ- och kunskapsutveckling. Vad jag vidare till påstå är att demokratins och inflytandets roll lätt kan överspelas till förmån för mer handfasta aspekter av skolans verksamhet, såsom att så snabbt som möjligt beta av kursmålen i en klass. Men om demokratins roll och elevinflytandets roll tummas på, vilket synsätt har vi lärare då förmedlat till våra elever? Vilka frön har vi sått på framtidens åkrar för våra elever? Och hur ska vi med gott samvete kunna säga oss uppfylla läroplanens ord utan att ha ett systematiskt och inspirerat arbete för att implementera elevinflytande och demokrati i undervisningen?

Som vanligt är jag mycket, mycket dålig på att komma med konkreta svar på mina frågor, varför de nog lätt kan uppfattas som retoriska. Men mina frågor är inte retoriska, de är viktiga (vilket retoriska frågor ofta inte är). Varför jag yttrar massor av obesvarade frågor är helt enkelt för att reflektion är ett av mina bästa hjälpmedel för mitt eget lärande och min egen utveckling. Alltså påstår jag att jag själv lär mig genom att rakt upp och ner reflektera över olika skeenden eller frågor. Och till syvende och sidst brukar jag faktiskt hitta svar på de funderingar och problem jag har. I anslutning till detta resonemang om problemlösning och reflektion är det min ambition att göra något som är personligt banbrytande. Jag ska faktiskt besvara mina egna frågeställningar!

Jag anser att:
- Vi inte kan vara samvetsgilla mot läroplanens ord om vi inte har ett systematisk arbete för att implementera demokrati och elevinflytande och demokrati i vår undervisning. 
- Ett synbart systematiskt arbete för demokrati och elevinflytande på många sätt är poänglöst om eleverna själva inte bryr sig om det. Därför är det lärarens uppdrag försöka intressera och inspirera eleverna för dessa frågor och varför de är väsentliga.
- Vi indirekt har sått odemokratiska frön på elevernas framtids åkrar om vi inte kontinuerligt betonar demokrati och inflytande genom elevernas utbildning. Såväl undervisningens spelregler som aspekter av det stoff som lektionerna innehåller ska stimulera demokratiska tankemönster och individuellt inflytande.
- Det knappast borde vara ett problem för oss lärare att ta hänsyn till dessa aspekter av läromiljön och integrera dem i vår undervisning. Vi är (nästan alla) demokratisk tänkande människor, som själva har fått en demokratisk fostran under vår egen skolgång.
- Vare sig elevinflytande eller demokratins spelregler får falla till föga för någon annan aspekt av skolans verksamhet. Det är varje lärares skyldighet att ha ett systematiskt arbetssätt som tar hänsyn till dessa aspekter av skolans verksamhetsuppdrag.

Med denna traditionella och skittråkiga punktlista uppspaltad, känner jag nu att solen kan hjälpa mig att utveckla mina tankar kring lärande, kunskap och utveckling (... och lite till) ytterligare, och därmed lägga grund för nya blogginlägg inom en snar framtid. Därför ska jag nu bege mig mot solen. Just because I can!

1 kommentar:

  1. För eleverna är tyvärr framtidens åkrar inte bevuxna med demokratins växtlighet alls. Det eleverna kommer att lära sig (och redan ser i skolan) är att demokrati i form av medinflytande inte förekommer i skolans värld och i vuxenlivet ofta är en chimär.

    Demokratiska värderingar heter det, men vad är det? En massa friheter som visserligen är fina men som också är mycket inskränkta, speciellt för gemene man.

    http://torestad.blogspot.com/2011/07/demokratin-i-sverige-diskuteras-inte-i.html

    SvaraRadera