måndag 19 september 2011

Efter lite uppehåll

... ska jag nu skriva något helt kort av mina erfarenheter hittills - mitt lärarskap och min progression mot att bli en bättre pedagog. As we speak har jag varit på min fadderskola ett antal dagar, och har hållit i sammanlagt fem lektioner i historia. Närmare bestämt är det antikens historia som avhandlas och eleverna har tagit sig till Grekland och mött statsstaterna Athen och Sparta. Men det är inte om historia det här inlägget ska handla. Det ska bli en kort reflektion över ett par bra erfarenheter, men också ett par mindre bra.

Jag höll i en 55-minterslektion idag som jag inte var nöjd med. Eleverna verkade tillfredsställda och på frågan svarade de (sanningsenligt enligt min uppfattning) att lektionen hade varit bra. Tyvärr tycker jag själv att det blev för mycket snack, det är inte meningen att eleverna ska behöva lyssna så länge! Till deras stora glädje klämde vi in ett antal bilder på bland annat hur män och kvinnor har avbildats på urnor från antiken och de könsmönster som döljer sig däri. Dessutom har vi också använt youtube för att illustrera något som jag har valt att kalla "bilder från det förflutna". Det konceptet är jag väldigt nöjd med. Det hela går ut på att eleverna får se många olika (youtube-) klipp med historiska ämnen. Det kan vara exempelvis ett klipp från filmerna Troja eller 300 lika väl som det kan vara ett elevprojekt som är gjort på en annan skola om samma ämne. Det finns egentligen en enda poäng som eleverna bör bära med sig från "projektet" och detta är det följande. Historia handlar om tolkningar och om olika sätt att illustrera och förstå vårt förflutna, inte nödvändigtvis om oföränderliga händelser och uttorkade krig.

Det verkligt tillfredsställande är att eleverna har responerat mycket bra på projektet! Plus i kanten till mig, och ännu mera plus till mina fullkomligt fantastiska elever! Dagens minus går till mig, för att jag tog för mycket taltid på en 55-minuterslektion. Det blev för mycket snack, helt enkelt. Men eleverna hängde med och tycks vara på det klara med de drag, processer och händelser som vi har åskådliggjort i klassrummet tillsammans. Fler reflektioner och analyser kommer med tiden, var så säkra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar