tisdag 4 oktober 2011

Ljus och mörker - känslor i blandning

Jag har sällan känt sådant driv i mitt liv som jag gör just nu, att få undervisa har lagt till en jäkligt väsentlig bit i mitt livs pussel. Det känns bra, faktiskt mycket bra. Jag är nöjd, eleverna är nöjda, handledaren är nöjd och min fadderskola i stort verkar också vara nöjda med min VFU-period såhär långt. Jag utvecklas hela tiden, mycket tack vare min handledare, egen reflektion och respons från eleverna (som vi ägnar oss åt en gång i veckan). Det går oerhört bra helt enkelt. Det går inte oerhört bra för att jag är en perfekt lärare, jag är långt därifrån. Det går oerhört bra helt enkelt för att jag upplever hur jag själva utvecklas ständigt och för att det känns som att jag har etablerat en väldigt öppen och dialog relation till eleverna. Man blir alltid lite varm i hjärtat när en elev skriver att det är fantastiskt vad den har lärt sig mycket med mig som lärare. Man blir stolt, helt enkelt.

Nu till baksidan, ett problem som faktiskt gnisslar i min hjärnas länkar varenda dag. Hur tusan ska jag kunna få tag i ett jobb inom min inriktning och mina ämnen efter examen? Det finns i bästa fall 2-3 tjänster i hela landet! På fredag ska jag gå på en "söka-jobb-föreläsning" som LR anordnar. Min förhoppning är att jag ska kunna få lite input och att jag ska ha någon nytta av det som där sägs. Och det tror jag säkert att jag får! Jag tänker anstränga mig duktigt själv för att jaga jobb efter examen, naturligtvis, men stundtals känns det motigt när det knappast verkar finnas något att söka?


Läraryrket är fantastiskt, det vet jag redan nu. Jag tror dessutom att jag passar som lärare, jag har åtminstone aldrig fått höra motsatsen. Faktum är att det är vanligare för mig att höra att jag kan bli mycket duktig på det jag gör än att jag inte skulle kunna bli det. Varför det? Motivation, intresse och driv, om du frågar mig. Vad jag blir lite rädd för är emellertid att man ska tappa stinget om man tvingas söka helt andra arbeten efter examen - arbeten som man inte alls känner samma driv eller motivation för. 

2 kommentarer:

  1. Gud vad berörd jag blev av den här texten..

    Perfekt uppladdning inför ESWC. Tack!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! :-) Helt galet vad stort det är att få en kommentar från en E-Sport-idol! Håller stenhårt på dig i ESWC, go get em'!

    SvaraRadera